Менеджер з міжнародного продажу швейцарської компанії Aquametro AG, Мартін Хеес, пропонує до Вашої уваги новий погляд на питання контролю витрат дизельного палива.

Про те, як модернізація процесу вимірювання витрат палива на тракторах та сільськогосподарській техніці може економити Ваші гроші.

Будемо відвертими: хто знає реальні витрати палива своїх машин на годину або на гектар поля? В минулому це питання відходило на другий план. Однак, у наш час знання про витрати палива сільськогосподарськими машинами відіграє важливу роль в статті витрат підприємства. Крім того, для великих компаній, які не отримують податкових пільг, дуже важливо знати, скільки їхні машини споживають та як можна економити.
Якщо Ви поставили за мету знайти прилад для контролю витрат дизельного палива, найкращим рішенням, яке Ви знайдете, будуть прилади обліку витрат дизельного палива від компанії Aquametro. Для більшості сільськогосподарських машин правильний вибір - це DFM 8 EDM. 

Теорія вимірювання
Вимірювальна система складається з витратоміра, що складається з двох лічильників з кільцевим поршнем, та додаткового блока під назвою DFM-BC. Лічильник з кільцевим поршнем складається з круглої вимірювальної камери з боковими впускним та випускним отворами. Ці отвори розділені перегородкою та внутрішнім циліндричним поршнем. Таким чином, вимірюване паливо неодмінно потрапляє всередину вимірювальної камери і призводить до руху циліндричний кільчевий поршень. Кільцевий поршень виконує всередині камери поступові поворотні рухи, послідовно відкриваючи та закриваючи впускний та випускний отвори. На дні циліндричного кільцевого поршня знаходиться магнітна муфта. Магніт обертається по своїй осі, впливаючи на датчик Холла магнітним полем. 
Датчик Холла розміщений в круглій електронній платі і герметично залитий спеціальною смолою. Датчик Холла під дією магнітного поля фіксує кожне обертання кільцевого поршня, формуючи вихідний сигнал.     (Див. рис. зі схемою однієї з двох вимірювальних камер лічильника DFM 8 EDM)
Електронна плата встанавлюється на кришку вимірювальної камери. Вона є електронною системою лічильника. Кожне обертання поршня відповідає 12.5 мл. дизельного палива, яке протікає через вимірювальну камеру.
У DFM 8 EDM два лічильника з кільцевим поршнем зібрані в єдиний двокамерний лічильник, один з яких передбачений для вимірювання потоку на лінії подачі палива, а інший – на лінії зворотнього потоку від двигуна в бак. Відповідно, електронна плата є двосторонньою і встановлюється між двох складових лічильників. Електронна плата вираховує різницю між подачою та зворотнім потоком палива, і видає вихідний сигнал у вигляді меандра. 80 імпульсів, що формуються електронною платою, відповідають 1 літру палива, що пройшли крізь лічильник (80 x 12.5 мл = 1 літр).
Контрольний блок DFM-BC може додатково відображати інформацію про моментальні витрати в літрах на годину, загальні накопичувальні витрати, а також витрати за день чи поїздку. Також передбачена можливість підключення лічильника DFM 8 EDM до існуючих систем моніторингу транспорту через імпульсний вихід та використовувати вихідний сигнал для отримання додаткових даних про витрати пального, стиль водіння водія, крадіжки палива і дозволяє вираховувати витрати палива на кіломерт або гектар/акр!

Встановлення
Будь-який технічно грамотний спеціаліст может зекономити гроші на встановленні лічильника, виконавши це самостійно. Зазвичай, DFM 8 EDM встановлюється без попереднього паливного фільтра, оскільки штатний фільтр тонкої очистки вже встановлений на кожному тракторі. У комплекті з лічильником палива може поставлятися не тільки сам лічильник, бортовий комп’ютер DFM-BC та інструкція зі встановлення, але й різноманітні штуцери для підключення паливних шлангів.
Для першого монтажу плануйте приблизно один день або половину робочого дня, якщо вам буде допомагати колега. Другий та наступні монтажі будуть займати набагато менше часу. Також пам’ятайте, що встановлення краще починати зранку, оскільки вам, можливо, знадобиться докупити додаткові аксесуари, якщо запропоновані монтажні комплекти не будуть підходити для ваших труб або шлангів паливної системи.
На сільськогосподарській техніці для встановлення лічильника слід завжди обирати сторону всмоктування, тобто є шланги між баком та попереднім фільтром. У такому випадку вам знадобиться встановити додатковий паливний фільтр перед двокамерним лічильником. Однак, встановлення на стороні всмоктування з використанням гнучких шлангів набагато простіше, ніж монтаж серед металевих труб, і у вас буде більше можливостей знайти підходяще місце для кріплення лічильника. Крім того, ризик утворення протічок у місцях з’єднання на ділянці паливопроводу без тиску набагато нижчий. 
Після перевірки всіх складових комплекту, закрийте запобіжний кран на виході баку та відключіть акумулятор. Потім знайдіть підходяще місце для встановлення лічильника. Встановлення зазвичай проходить без проблем.     (На фото- DFM 8 EDM встановлений на CASE 335).
Лічильник Aquametro DFM 8 EDM можна використовувати за робочої температури до +125°C, однак не рекомендується монтувати його безпосередньо на блоці двигуна. Також кабель подачі живлення та передачі сигналу не повинні торкатись до вихлопних труб або двигуна. 
Якщо Ви встановлюєте на транспортний засіб з низькорозміщеним центральним баком, лічильник варто встановити після ручного насосу підкачування. Якщо це неможливо, то, в певних ситуаціях краще встановити додатковий ручний насос, ніж переносити в інше місце вже існуючий.

Після того, як ви встановили і приєднали лічильник до паливної системи, слід підключити його до DFM-BC в кабіні (якщо ви купили повний комплект). Протягніть добре заізольований та стійкий до дизельного палива кабель від лічильника до кабіни. Довжина штатного кабелю 7.5 метрів, цього достатньо навіть для комбайну з заднім розміщенням двигуна. Подача живлення на DFM-BC зазвичай здійснюється від акумулятора трактора, що гарантує стабільну та чітку роботу електроніки всередині лічильника. 
Таку ж процедуру слід виконати і при використанні системи моніторингу замість DFM-BC. Переконайтесь, що живлення лічильника DFM 8 EDM відбувається через систему моніторингу транспорту, а імпульсний вихід DFM 8 EDM підключений до відповідного імпульсного входу вашої системи моніторингу. Також переконайтесь в тому, що запрограмована ціна вхідного імпульсу у вашій системі моніторингу дорівнює 12.5 мл/імпульс! (на фото - дисплей DFM-BC встановлений в кабіні Kubota M9540).
Після того, як система обліку витрат палива встановлена і підключена, вам необхідно прокачати паливну магістраль, щоб видалити з неї повітря. Якщо двигун працює, то дисплей також буде працювати. Вам не потрібно повторно калібрувати витратомір і DFM-BC, оскільки об’єм 12.5 мл, що відповідає кожному обертанню поршня, не змінюється протягом всієї роботи лічильника. Але ви можете змінювати поправочні коефіцієнти в DFM-BC у процесі експлуатації, щоб добитися наибільшої точності вимірювання витрат палива з урахуванням індивідуальних особливостей кожної одиниці техніки.

Переваги
На всіх типових тракторах можливе встановлення лічильника палива DFM 8 EDM, якщо вони обладнані диференційною паливною системою. Інформація про те, скільки літрів дизельного палива споживається на годину або кілометр, а також про витрати на гектар, дає можливість водіям та господарям експлуатувати техніку у найбільш економічний спосіб, а також з розумом витрачати паливо, що допоможе знизити витрати дизельного палива на кожній одиниці техніки як мінімум на 5-10%!

Martin Hees, Aquametro AG, 01/2014